Trwająca obecnie w Paryżu wystawa "Christian Dior. Couturier du reve" to wydarzenie które z pewnością warto polecić.
New Look 1947, imponująca wystawa w Musee des Arts Decoratives. |
Zajmująca pokaźną część Musee des Arts Decoratives ekspozycja, obejmuje bogaty zbiór pamiątek po krawcu oraz ponad 300 kreacji domu mody Christian Dior.
Zespół specjalistów z Florence Muller na czele, przez dwa lata gromadził stroje i akcesoria pochodzące z kilku muzeów, między innymi z londyńskiego Victoria i Albert Museum czy Nowojorskiego Metropolitn Muzeum.
Wystawa jest retrospektywą 70 lat istnienia marki i choć w głównej mierze poświęcona jest jego założycielowi, to równie dużo miejsca pozostawiono jego następcom, paradoksalnie mocno eksponując prace, skądinąd najzdolniejszego i najbardziej kontrowersyjnego (według mnie) Johna Galliano.
Ekspozycja rozpoczyna się od przedstawienia licznych wspomnień po Christianie Diorze, który należał do bohemy artystycznej przedwojennego Paryża, stąd też dużo tu zdjęć i portretów przyszłego projektanta. Są też notatki, pierwsze szkice, zdjęcia salonu przy Avenue Mon 30.
Najważniejszą pamiątką która niemalże zdeterminowała przyszłość młodego Diora jest znaleziona gdzieś na drodze metalowa gwiazda uznana przez młodego, nieśmiałego mężczyznę za szczęśliwy szczęśliwy znak i amulet.
Ekspozycja mody zaczyna się od zapierającej dech w piersiach prezentacji przypominającej wystawę sklepową. |
Po dawce zdjęć i wspomnień przechodzi się do świata mody i tu już od pierwszej sali odwiedzającym dosłownie zapiera dech. Zaprojektowano ją jako długą niekończącą się pięknie zaaranżowaną wystawę sklepową od której trudno się oderwać. Kuratorzy wyeksponowali tam w porządku kolorystycznym wszelkie stroje i akcesoria począwszy od torebek i butów a kończąc na biżuterii i wszelkiego rodzaju ozdobach włosów i perfumach.
Pierwsza sala z modą przypomina niesamowitą wystawę sklepową |
Najdłuższa , kręta wystawa świata |
Idąc dalej, mija się nowoczesną, wysoką na dwa piętra podświetlaną ścianę na której przedstawiono okładki magazynów ilustrujące kreacje z metką Dior powstałe na przestrzeni lat.
Ściana okładek |
Dalej ekspozycja podzielona jest na bloki tematyczne, jest sala orientalna, afrykańska i Starożytny Egipt.
Następnie wchodzi się do jasnej, dobrze oświetlonej sali imponująco ozdobionej trójwymiarowymi wycinankami drzew, kwiatów i liści głównie zwisającymi z sufitu. To aluzja do wielkiej fascynacji ogrodnictwem a zwłaszcza kwiatami która towarzyszyła projektantowi od dzieciństwa. W swoich projektach często odwoływał się do niej. Tu, poza jego sukniami są piękne kreacje jego następców z imponującą a suknią z rafii autorstwa Marii Grazii Chiuri stworzoną do reklamy perfum Miss Dior z Natalii Portman.
Sala poświęcona ogrodowym fascynacjom Diora |
Kreacje różnych twórców którzy przez lata piastowani stanowisko dyrektora kreatywnego domu mody Christian Dior |
historyczny flakon perfum Miss Dior |
Suknia wykonana z rafii autorstwa Marii Grazii Chiuri w której wystąpiła Natalii Portman w najnowszej kampanii perfum Miss Dior |
Kolejny duży rozdział jest poświęcony wszystkim kreatorom którzy po śmierci Diora piastowali stanowisko dyrektora kreatywnego. Rozpoczyna się od założyciela domu mody, następnie jest jego współpracownik i pierwszy następca Yves Sint Laurent, Marc Bohan, Gianranco Ferre, John Gallino, Raf Simons. Ostatnia sala poświęcona jest Marii Grazii Ciuri która odchodząc z domu mody Valentino jako pierwsza kobieta przejęła stery we francuskim domu mody.
Kreacje autorstwa Marca Bohan'a dyrektora kreatywnego przełomie lat 1960-1989 |
Kreacje autorstwa Gianfranco Ferre powstałe na przełomie lat 1989-1996 |
Kreacje autorstwa Johna Galliano powstałe na przełomie lat 1996-2011 |
Kreacje autorstwa Rafa Simonsa powstałe na przełomie lat 2012-2015. W tle żółta kreacja której płócienny model znajduje się poniżej |
Idąc dalej, wchodzimy do niezwykłej sali która wygląda jak wielki biały regał na którym stoją poustawiane na piętrowych półkach manekiny w płóciennych odpowiednikach przyszłych kreacji. Na tle jednej ze ścian zaaranżowano mały warsztat hafciarki w którym jego pracownica z cierpliwością odpowiadała na pytania zwiedzających.
Sala w której zaprezentowano płócienne modele przyszłych kreacji |
Płócienny model do żółtej sukni Rafa Simonsa |
Warsztat hafciarski |
Ma koniec w ogromnym hallu muzeum stworzono miejsce w którym wyeksponowano najpiękniejsze kreacje powstałe na przestrzeni 70 lat istnienia domu mody Christian Dior. Kuratorzy skupili się głównie na sukniach balowych. Pokazano pierwsze wzory i te z ostatnich lat. Ciekawym zabiegiem było prezentacja modeli zainspirowanych kreacjami z przeszłości, ich współczesnymi odpowiednikami.
Powyższy text powstał w sierpniu 2017 roku i dopiero teraz, z przyczyn niewyjaśnionych, doczekał się na publikację ;-)
Najpiękniejsze kreacje balowe zaprezentowane w hallu Musee des Arts Decoratifs |
Najpiękniejsze kreacje balowe zaprezentowane w hallu Musee des Arts Decoratifs |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz